Ken jij de ontwerptool Canva al? Feit: je kunt er makkelijk en snel professionele ontwerpen mee maken voor blogs, social media, presentaties en nog véél meer! Fabel: het is alleen voor ‘nitwits’. Je hebt er inderdaad geen technische voorkennis bij nodig, maar vele ontwerpers maken gebruik van de tool.
Canva zit boordevol handige functies die je handen vol werk besparen. Ja, daar schreef ik al eerder een blog over. Daar wil ik nu een vervolg aan geven met een serie waarin ik vooral diepduik in het ontwerpen in deze tool.
Snel organiseren met mappen en huisstijlelementen
Het fijne aan Canva is dat je razendsnel je huisstijl kan integreren, zodat je in een handomdraai templates naar jouw hand zet. Een paar handigheidjes: onder ‘projecten maak je snel mapjes aan. Wij hebben er één voor iedere opdrachtgever. Voor betaalde gebruikers – ja dat zijn wij 😉 – heb je een ‘merkencentrum’. Hier voeg je eenvoudig huisstijlelementen toe. Denk aan logo’s, kleuren en lettertypen. Hieronder zie je bijvoorbeeld hoe dat er voor Open Hiring uitziet. Zij zijn een van onze opdrachtgevers. Door alles hier goed te organiseren, kies je snel de juiste stijl als je in de ontwerpmodule zit.
Tip: uploadt je eigen font door bij de lijst met lettertypes te kiezen voor ‘upload je eigen lettertype’.
Ontwerpregels
Met het opgeslagen merkmateriaal heb je altijd een snel te openen EHBO-doos bij de hand. Eerste hulp bij ontwerpen. Een doos die je daadwerkelijk gaat gebruiken bij het maken van een ontwerp. In een handomdraai voeg je logo’s en veelgebruikte beeldmerken toe. Of een kopje + benodigde kleur. Voordat je gaat ontwerpen, is het goed om een beetje stil te staan bij een aantal ontwerpregels.
- Je zet tekst op een afbeelding in een stuk waar de achtergrond zo effen mogelijk is. Ook zorg je voor een goed contrast en houd je rekening met welke kleuren bij elkaar passen. Op internet zijn allerlei tools waarmee je dat makkelijk kan checken. Een vuistregel is om zwarte / donkere letters te nemen bij een lichte achtergrond en witte / lichte letters bij een donkere achtergrond. Ook kan het mooi zijn om een kleur uit je afbeelding te ‘pikken’ en je tekst die kleur te geven. Dit maakt alles meer één geheel.
- Het absolute middelpunt is een belangrijk punt bij ontwerpen die voornamelijk bestaan uit een gekleurd vlak en een grote kop. Je vindt dit punt op verschillende manieren. Eén daarvan is door je tekst te slepen totdat je twee rode lijnen ziet: één verticale en één horizontale. Die geven aan dat je je in het midden bevindt. Daarnaast komt er bij het slepen een vierkant in het canvas. Probeer de tekst zoveel mogelijk binnen dit vierkant te houden.
Bij andere ontwerpen met verschillende afbeeldingen, teksten en vormen is de regel van derden een goede om aan te houden. Wat bedoelen we daarmee? Je kunt een foto, afbeelding of ander beeldmateriaal zowel horizontaal als verticaal scheiden met drie lijnen. Zodat je negen vierkantjes krijgt. Dit rooster tover je in Canva tevoorschijn door via Bestand à instellingen à hulplijnen toevoegen à te kiezen voor ‘3×3 raster’. Een ontwerp wordt het meest dynamisch als je belangrijke elementen op het kruispunt van twee lijnen plaatst. Denk aan: een gezicht op een foto, een belangrijk woord of een bijzonder tekentje. Of voor de horizon op foto’s die je het beste op het bovenste kruispunt zet.
- Gebruik duidelijk leesbare teksten. Bij body-tekst kies ik altijd voor minimaal 20 punten. Bij scripties op de universiteit was het uitgangspunt 12 punten, maar online heb je een hogere grootte nodig om mensen getriggerd te houden. Voor koppen kun je bijvoorbeeld een grootte van 42 doen. Gebruik niet verschillende letter-opmaken door elkaar. Mooi is vet en cursief voor een kop en alleen cursief voor een subkop. Onderstreept is eigenlijk uit den boze, omdat het de indruk wekt dat iets een link is.
- Zorg voor voldoende tussenruimte tussen de regels. Standaard is 1.4. Bij fonts die meer ruimte innemen kun je het getal ophogen. Kleiner maken verslechtert de leesbaarheid. Dit kun je wel doen voor een speciaal effect.
- Less is more. Zoals bij veel geldt in het leven: minder is meer. Een paar jaar geleden had ik individuele coaching van een ontwerper en zij gaf me ooit de gouden tip: “leun na het ontwerpen achterover, verwijder het laatste wat je hebt toegevoegd, en taadaaa.” Sindsdien doe ik dit regelmatig, hoewel ik het waarschijnlijk niet zo letterlijk had hoeven nemen.
- Als je beeld uit Canva’s beeldbank gebruikt, zorg er dan voor dat het er niet te stockerig uitziet. Is het niet té Amerikaans? Te gemaakt? Teveel make-up? Kan het door voor Nederland en al onze landgenoten? Daarbij zijn details belangrijk: van Alzheimer Nederland weet ik dat zorgverleners in Nederland vaak shirts met korte mouwen dragen, vanwege de hygiëne; in de VS zijn het lange mouwen.
Daadwerkelijk ontwerpen!
Via het startscherm kom je vrij snel bij de visual editor. Dit kan op twee verschillende manieren.
- Door bij ‘sjablonen’ te kiezen voor een template, een ontwerp, en dat naar je eigen hand te zetten.
- Een blanco canvas te openen.
Kies even optie 1, de ogenschijnlijke makkelijke optie. Ogenschijnlijk, want je bent er niet. Nog lange niet, nog lange niet. Scrol even door de getoonde templates. Je vindt er verschillende categorieën. Interessant is de ‘geïnspireerd op je laatste ontwerp’, die kijkt naar wat je het laatst hebt gemaakt en maakt daarbij suggesties. Daarnaast vind je suggesties voor alle socialmedia-kanalen, presentaties, word-documenten, cv’s, etcetera. Zelf ben ik zwaar onder de indruk van de ontwerpen die je tegenwoordig allemaal vindt onder ‘Reels’. Eenmaal binnen een categorie kun je alle templates verder filteren, op ‘thema’, ‘functie’, ‘onderwerp’ en ‘kleur’. Heel fijn is de optie ‘kleur’, want uit ervaring weet ik dat je videomateriaal niet heel makkelijk verandert in de kleuren die in jouw huisstijlkit zitten.
Speel met de verschillende lagen
Afbeeldingen, vormen, lijsten en teksten worden allemaal over elkaar heen op een canvas geplaatst. Daarbij geldt: wie het eerste komt, wie het eerste maalt. Het element dat je als eerste plaatst, vormt de achtergrond, daar bovenop komen de volgende. Wil je dat de achtergrond nog voor een deel te zien is? Speel met de transparantie. Wil je dat een later toegevoegde tekst achter een eerder ingevoegde afbeelding komt? Selecteer het betreffende element en klik op de drie puntjes. Kies voor de optie ‘positie’ in de balk boven je canvas. Daar kun je kiezen voor ‘naar voren’, ‘naar voorgrond’, ‘naar achteren’ en ‘naar achtergrond’. Dit wijst zich best wel vanzelf.
Tip: als je een paar elementen bij elkaar wilt laten staan, tegelijkertijd wil verplaatsen of dezelfde grootte wil maken, kan je ze het beste groeperen. Dit doe je door ze te selecteren. Bijvoorbeeld door je muisknop ingedrukt te houden en eromheen te slepen. Vervolgens kies je ‘groeperen’. En voilà, het is nu één groep.
Beeldbank
Het mooie aan Canva is dat je er niet alleen ontwerpt, maar ook gelijk materiaal vindt om mee te ontwerpen; er is namelijk een beeldbank. Die vind je via de verticale kolom aan de rechterkant onder ‘elementen’. Hier vind je … eigenlijk van alles. Audio, foto’s, illustraties, vormen, video’s enzovoorts. Door te filteren vind je hier ook weer foto’s die mooi aansluiten op je huisstijl. Je zoekt hierbij op ‘kleur’, door op het icoontje met de regelbalken te klikken en dan een kleur te selecteren.
PS: je eigen beeldmateriaal vind je via dezelfde kolom onder merk.
Een vrij theoretische blog, de volgende keer ga ik een voorbeeld-ontwerp maken om te laten zien wat er allemaal mogelijk is. Daarbij passeren dingen als mock-ups, effecten en animaties de revue. De keren daarna nemen we een deep-dive in Magic Studio, Textmaker, Magic Media en de apps die gekoppeld zijn aan Canva. We zijn nog lang niet klaar met Canva. Nog lange niet!