Het momentum is al een tijdje daar: eind januari verscheen het National Social Media Onderzoek 2024 van Newcom. De 14e editie alweer van hét toonaangevende onderzoek naar het gebruik van de socials in ons land. Tipje van de sluier: WhatsApp blijft het grootst, maar LinkedIn krijgt er met een half miljoen de meeste volgers bij. Onbeslist is de strijd tussen Facebook en YouTube, maar TikTok weet zich in de harten van 15 tot 19-jarigen te settelen.
Nóg meer mensen op social media
Zelf had ik het eigenlijk niet voor mogelijk gehouden, maar volgens het Nationaal Social Media Onderzoek 2024 zitten er nóg meer mensen op social media dan vorig jaar. In 2023 ging het om 14,1 Nederlanders die de socialmediakanalen onveilig maakten, nu om 14,3 miljoen. 200.000 meer. Gemiddelde tijd die we kwijt zijn aan het lezen van tijdlijnen: 2 uur.
- Vooral jongeren onder de 40 jaar zijn dagelijks nog actiever.
- Het meest actief is de leeftijdsgroep 15-19 jaar, generatie Z dus.
- De meeste mensen blijven hetzelfde aantal socialmediaplatforms gebruiken. Alleen 20- tot 39-jarigen gaan steeds meer op ontdekkingstocht. Zij gebruiken naast de traditionele, oude social media steeds vaker wat kleinere nieuwe platforms.
Groei social media: LinkedIn grootste groei, TikTok vlakt af
De strijd om de meeste gebruikers valt voor het zoveelste jaar op rij in het voordeel van WhatsApp uit, met maar liefst 13,3 miljoen actieve gebruikers. Gevolgd door Facebook en YouTube met 10,1 miljoen. Deze big five worden aangevuld door Instagram en LinkedIn, waarbij de laatste de grootste groeier is. Maar liefst 500.000 Nederlanders meldden zich aan op het zakelijke medium.
Een verdere opmerkelijke constatering is dat X weer in aantallen groeit! Dat is pas goed nieuws! Vorig jaar ontstond daar een storm na de overname door Elon Musk, maar is die nu eindelijk voorbij? Wij hopen het, want alternatieven zoals Threads kunnen er op dit moment nog lang niet aan tippen.
- Instagram groeit minder hard dan andere jaren;
- Vooral onder de 15 tot 19-jarigen wordt de Gram minder vaak geopend, zij hebben meer met TikTok.
- Opmerkelijk: na jaren van daling, groeit het gebruik van Facebook. Hetzij licht, heel licht.
Threads niet zo veelbelovend als Zuckerberg hoopte
Daarbij komen we op het volgende punt, dat wel een beetje het gehalte van waarzeggerij heeft. We weten namelijk niet wat de toekomst gaat. Zuckerbergs nieuwe kindje Threads lijkt volgens het rapport in ieder geval niet zo heel veelbelovend. Sinds december heeft het weliswaar bijna een miljoen gebruikers weten te vinden, maar 33% is er ook weer vanaf gegaan. Dat is dus 1/3! En de overige 425.000 heeft Meta op geen enkele manier weten te bereiken. Daarbij komt dat 4 op de 10 mensen er zeker niet om staat te springen om er actief te worden, en dat een kwart afwacht tot de meerderheid erop zit.
- Andere vrij nieuwe (en kleine) socialmediaplatforms gaat het wel voor de wind. Alle groeien in aantal gebruikers, hoewel BeReal het momentum onder tieners en twintigers is verloren. Binnen die groep daalt het aantal gebruikers met een kwart.
- Discord, Reddit en Parler krijgen er met 300.000 de meeste nieuwe gebruikers bij.
Wij zijn geen bureau dat met iedere hype meegaat. We doen gedegen onderzoek naar de socialmedia-trends en zorgen ervoor dat jij de beste vruchten online plukt. Doe jij je voordeel met onze expertise? We kunnen je ondersteunen op het gebied van webcare, content-redactie en analyses.
Het Nationaal Social Media Onderzoek 2024 is uitgevoerd door www.newcom.nl. Alle visuals in deze blog komen uit hun rapportage.