Nu de zonneschijn ein-de-lijk ons land heeft bereikt, komen er natuurlijk allerlei vakantiegevoelens vrij. Wat hebben we er zin in om eropuit te gaan! Maar hoe doe je het in jouw vakantie met je werk? In deze blog leggen we je uit hoe je de autoreply op WhatsApp en andere socialmedia-kanalen aanzet.
Je klanten, leveranciers en collega’s hebben tegenwoordig legio manieren om met je in contact te komen. Als jij op vakantie gaat, ben je er daarom niet met alleen een autoreply op je e-mail. Vandaar dat we graag een handige checklist met je lezen. Lees snel verder om te ontdekken welke stappen jij kunt volgen om écht VRIJ te zijn.
Autoreply op Whatsapp
Waarschijnlijk heb je het al gezocht, maar niet gevonden: de autoreply op Whatsapp. Op de normale versie van Whatsapp is deze namelijk niet beschikbaar. Wil je toch een autoreply? Installeer dan de zakelijke versie van Whatsapp: Whatsapp Business. Deze werkt hetzelfde als Whatsapp, maar heeft meer mogelijkheden, zoals het afwezigheidsbericht, het begroetingsbericht en snelle antwoorden.
Zo zet je de autoreply aan op Whatsapp:
- Download Whatsapp Business
uit de App Storeof Google Play. - Voer je telefoonnummer in en maak verbinding. Vanaf nu gebruik je Whatsapp Business in plaats van Whatsapp. Alle chats en contactpersonen worden automatisch overgezet.
- Tik op ‘Instellingen’, ‘Bedrijfsinstellingen’ en ‘Afwezigheidsbericht.’
- Schrijf je bericht. Tip: zet erbij dat het een automatisch gegenereerd bericht is.
- Kies wie de autoreply wel en niet moet ontvangen.
Autoreply op Facebook Messenger voor je pagina
Facebook blijft ook niet achter en denkt aan de ondernemers en socialmedia-managers onder ons. Je kunt in Messenger automatisch antwoorden op privé-berichten van je pagina. Facebook noemt dit de Expresreactie. De automatische reactie kun je zelfs personaliseren, kies bijvoorbeeld voor een persoonlijke aanhef.
Zo zet je de autoreply aan op Facebook Messenger voor je pagina:
- Je gaat naar je instellingen.
- Kiest voor ‘Berichten’.
- Tik ‘Inschakelen Expresreacties’ aan.
- Op deze plek kun je nu een bericht van 250 tekens invoeren.
- Tip! Onder dit bericht zie je de mogelijkheid tot personaliseren. Tik je deze aan? Dan krijgt de ontvanger een bericht waarin zijn of haar naam te zien is.
Snelle reacties op Instagram
Wanneer je een zakelijk Instagramaccount hebt, kun je op Instagram (bijna) ongestoord vakantie vieren. Schakel Instagrams ‘Snel antwoorden’ in. Alle opmerkingen en berichten die je ontvangt, kun je standaard beantwoorden. Deze mogelijkheid vereist slechts één tik op de knop. Ook hier geldt weer: schrijf er wel bij dat het om een standaardbericht gaat! En laat weten wanneer je uitgebreider antwoordt.
Zo gebruik je de snelle reacties bij Instagram:
- In het pop-out menu, ga je naar instellingen.
- Kies de optie ‘Bedrijf’ en ga naar ‘Snelle antwoorden’.
- Op deze plek schrijf je het bericht, dat je met één sneltoets straks kan terugsturen.
Autoreply op LinkedIn
Zakelijke bedrijfspagina’s op LinkedIn hebben geen contactmogelijkheid, dus er hoeft ook geen autoreply aangezet te worden.
Op je persoonlijke profiel zit wel de mogelijkheid om elkaar berichten te sturen. Als je een autoreply op je mail zet, dan zal LinkedIn dat bericht overnemen als je tijdens je vakantie een bericht krijgt.
Autoreply op Twitter niet mogelijk
Een autoreply instellen op Twitter is helaas niet mogelijk. Er bestaan wel tools voor, maar deze zijn niet toegestaan in de nieuwe automatiseringsregels van Twitter. Dus gaan we ze hier ook niet noemen. 😉 Overigens heb je wel de zogenoemde ‘Quick replies’, snelle suggesties die Twitter geeft als je een bericht wil tikken. Van een lijst of van een prompt met een specifieke ‘tekst’.
Of liever vakantievervanging op social media?
Autoreply en snelle standaard antwoorden zijn natuurlijk prachtige oplossingen. Maar een automatisch antwoord kan wel onpersoonlijk overkomen. Bovendien bestaat goede webcare uit meer dan alleen het beantwoorden van privéberichten.
Wil je je telefoon echt in je koffer laten? Een boek lezen zonder steeds oplichtend schermpje? Schakel dan de hulp in van professionals. Webmastery beheert, ook tijdens je vakantie, met liefde en zorgvuldigheid al jouw zakelijke accounts. Niet één keer, nee, elk dagdeel, ook ‘s avonds en in het weekend.
Onbezorgd op vakantie? Check onze tarieven. We kunnen je laten weten wat de mogelijkheden zijn voor jouw wensen.