• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud

Webmastery

Social Media & Webredactie

  • Social media & webredactie
    • Communitymanagement
    • Socialmedia-redactie
    • Webredactie
  • Social enterprise
    • Onze impact
    • In de media
    • Opdrachtgevers
    • Dag van de Thuiswerker
    • Toolkit
    • Jaarverslagen
  • Medewerkers
    • Medewerkers
    • Vacatures
  • Nieuws
    • Nieuws
    • Gratis nieuwsbrieven
  • Contact
    • Onze tarieven
  • Privacybeleid
  • Show Search
Hide Search

Meer bereik op Instagram? Wat we kunnen leren van snelgroeiende goede doelen

Door: Margaret Massop

Het geheim van de goede doelen die het snelst groeien op Instagram? Spoiler alert: zij krijgen meer bereik op Instagram door het maken van toffe Reels! 💪

Elke maand kijk ik reikhalzend uit naar de nieuwe social media top 100 van Fundraiser Online. Soms alleen omdat ik verwacht dat de goede doelen waar wij voor werken flink gestegen zijn. Maar soms ook om te weten of de stagnatie die we ervaren op een platform ook door anderen wordt ervaren. En om vervolgens inspiratie op te doen bij de goede doelen die sneller stijgen.

Opeens minder bereik op Instagram: what happened?

Zo’n stagnerend socialmedia-platform is op dit moment Instagram. Dat de bestaande contentstrategie aangepast moet worden is geen verrassing. Instagram heeft aangekondigd meer op TikTok te willen lijken en de Reels een grotere plek te geven. Hoewel na de aankondiging een aantal aanpassingen in de vormgeving zijn teruggedraaid, lijkt hun algoritme wel nog steeds video voor te trekken. Dat betekent dat een bericht met een (staande) video eerder getoond wordt aan niet-volgers dan een bericht met foto’s.

Deze maand hadden we bij Alzheimer Nederland zowel op LinkedIn als op Facebook een viraal bericht met meer dan 2 miljoen bereik. Op LinkedIn het mooie verhaal van Hans en zijn Willy die samen met de camper op pad zijn, ondanks de dementie van Willy. En op Facebook de video van een ballenspel van onze favoriete bewegingsagoog Joël. Op Instagram kwamen we deze maand niet verder dan 20.000 bereik. Nu is Instagram er het platform niet naar om zó viraal te gaan, maar toch bereiken we nu veel minder dan 2 jaar geleden terwijl we meer volgers hebben. Óok niet met Reels. What happened?

Meestal heeft groei in volgers een directe relatie met behaald bereik. Daarom is het interessant om de benchmark van Fundraiser Online erbij te halen. Bij de Goede Doelen Instagram top 100 over het afgelopen kwartaal zie je inderdaad dat de gemiddelde groei in aantal volgers daalt. Blogger Walter Kaam rekende uit dat de groei in een jaar gezakt is van gemiddeld 2,9% naar 1,4%. Er zijn zelfs goede doelen die krimpen in aantal volgers. Auch.

Snelgroeiende goede doelen maken goede Reels

Gelukkig, het ligt niet aan ons 😊. Tijd om inspiratie op te doen. Hoe zetten de snelstgroeiende* goede doelen bij Instagram in? Ik bezocht de goede doelen uit de top 10 van Fundraiser Online. De aanname dat Reels voorrang krijgen in het algoritme lijkt inderdaad te kloppen. Ik zie bij de meeste snelle stijgers regelmatig Reels, met vaak minimaal 1 Reel met veel bereik.

* Een aantal kanttekeningen: snelle groei kan ook komen door promotie van berichten en advertenties. Verder gaat het om absolute groei in aantal nieuwe volgers. Hierdoor staat bv Natuurmonumenten in de lijst, hoewel ze maar groeien met 0,7%. Tenslotte kunnen Stories niet met terugwerkende kracht geanalyseerd worden. De (resultaten van) deze content staat verborgen. Toch blijven dit interessante accounts om bij ‘af te kijken’.

Inspirerende Reels van goede doelen

Ter inspiratie zet ik verschillende Reels met veel bereik voor het betreffende profiel op een rij:

  • Dierenasiel Amsterdam gaat voor schattig en maakt de Reel ‘maak kennis met de DOA baby’s’. Bekeken: 510.000 keer. Viraal gaan kan dus nog wel :).
  • Natuurmonumenten maakt een slideshow van foto’s op Instagram waar de hashtag #natuurmonumenten_featureme is gebruikt en mentiont de fotografen in de tekst. Slim gebruik van de achterban. Bekeken: 87.000 keer.
  • Free a girl plaatst onder meer deze inspirerende Reel: de video met tekst over Rahifa. Dat ze onherkenbaar is stoort niet, maar lijkt het zelfs makkelijker te maken de tekst te lezen. De juiste muziek maakt het af. Bekeken: 19.000 keer.
    De meest bekeken Reel van afgelopen kwartaal is deze diashow over een ander meisje. Het is mooi gemaakt: er wordt langzaam in- of uitgezoomd bij elke foto. Bekeken: 78.000 keer.
  • Humanistisch Verbond plaatst een oproep van presentator Tim Hofman. Bekeken: 17.000 keer. Het succes komt mede doordat er een herkenbaar gezicht in beeld komt én omdat dit ondertiteld is.
  • Zeehondencentrum Pieterburen heeft succes met een update over zeehond Lisa. Een one-shot video zonder tekst en muziek, die midden in een actie start. Bekeken: 12.000 keer.

Tip: gebruik vaker een korte staande video voor meer bereik op Instagram

Ik ben om. Ik ga voor zoveel mogelijk video voor meer bereik op Instagram. Is dat nu ook jouw voornemen? Deze tips kan ik alvast met je delen:

  • Laat collega’s op locatie staande video’s maken naast foto’s. Dat mag zo simpel zijn als één mooi shot van 30 seconden. Geef ze eventueel de leuke Workshop Filmen met je Smartphone cadeau. 🤳
  • Hoewel Instagram alle video nu plaatst onder Reels, lijken ouderwets gemonteerde beelden waarbij je pratende mensen combineert met ander beeld weinig te doen op Instagram. Kies dus voor één shot of meerdere van hetzelfde type shots achter elkaar.
  • Heb je meerdere foto’s? Maak een slideshow. Dit kan in Insta Reels zelf, of in apps als Canva of Mojo.
  • Zet eventueel tekst in beeld. Dit kan bij het monteren of in Reels zelf. Plaats het niet te dicht bij de boven- en onderkant omdat daar de icoontjes overheen komen. En niet te dicht bij de zijkant omdat de Reel niet overal hetzelfde getoond wordt. Je wilt niet dat een deel van de tekst wegvalt.
  • Kies een passend muziekje in Reels. Pas op met bekende nummers zelf monteren onder de video. Instagram stopt met verspreiding als het een copyrightschending vermoedt.
  • Vink bij het plaatsen van de Reel aan dat hij ook op de tijdlijn getoond mag worden.
  • Kies bij het plaatsen van de Reel een goede thumbnail. Let erop dat het beeld er zowel mooi uitziet in het overzicht van de Reels als het overzicht van de tijdlijn.

Deel jij ook jouw tips met ons?

Interessant? Deel de blog met vrienden en collega's.
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Whatsapp
  • Email

Meer lezen

Socialmedia-inspiratie: de 10 hoogtepunten van Alzheimer Nederland
Online belangenbehartiging: hoe je social media inzet om jouw lobby kracht bij te zetten
Boei je volgers met kijktips op social media

Gepost op 21 augustus 2022
Categorie: Goede doelen, Instagram, Video Tags: Alzheimer Nederland, Benchmark, goede doelen, Instagram Reels

Over Margaret Massop

Margaret is eigenaar van Webmastery en beheert websites en social media voor organisaties, waaronder Alzheimer Nederland. Met passie en visie helpt ze organisaties doelstellingen te behalen via internet.

Neem contact op voor meer informatie

Webmastery is een social enterprise

  • Social media & webredactie
  • Social enterprise
  • Medewerkers
  • Nieuws
  • Contact
  • Privacybeleid
  • Zoek jij een baan op maat? Vanuit huis, met flexibele uren en werkzaamheden waar je energie van krijgt?Check onze vacatures >>