Het aantal Facebookers blijft in Nederland onverminderd groot en vooral Whatsapp, Instagram en Snapchat zijn in opmars. Dit blijkt uit een rapport van het onafhankelijke onderzoeksbureau Ruigrok Netpanel over het gebruik van devices, social media, e-commerce en de rol van internet in Nederland.
In dit artikel lichten we een tipje van de sluier op als het gaat om het gebruik van social media in Nederland in 2016. We raden je aan het interessante rapport vooral ook zelf te downloaden.
Elk social media kanaal een eigen functie
Uit het onderzoek blijkt dat mensen steeds vaker meerdere social media kanalen gebruiken: elk social media kanaal heeft een eigen functie. Vooral onder tieners is deze trend duidelijk. Zij zitten gemiddeld op vijf online netwerken. Maar ook babyboomers hebben een druk online sociaal leven. Zij hebben gemiddeld via drie netwerken contact met anderen.
- Facebook wordt gezien als onmisbaar. Dat blijkt ook uit de cijfers: 79% van de ondervraagden heeft een Facebook-account. Voor babyboomers (55+ jaar) is het vaak hun favoriete netwerk. Digitieners (14-20 jaar) zijn passiever, ze scrollen vooral door hun tijdlijn en plaatsen soms ‘familieproof’ foto’s en berichten.
- Whatsapp wordt gebruikt voor het dagelijkse, persoonlijke contact met vrienden en familie. Het wordt vooral gezien als ‘handig’. 74% heeft Whatsapp. Interessant is dat maar 42% Facebook Messenger actief gebruikt.
- YouTube is vooral onder tieners populair: 48% van de ondervraagden gebruikt YouTube actief, onder de tieners is dit 82%. Zij gebruiken het voor vermaak en gespreksstof en om er naar muziek te luisteren.
- Instagram wordt gebruikt voor het delen van leuke momenten. Het krijgen van veel likes staat centraal. 22% maakt actief gebruik van Instagram, dit zijn vooral mensen onder de 35 jaar.
- Snapchat is het meest persoonlijke netwerk. Omdat berichten en foto’s maar tijdelijk zichtbaar zijn, worden makkelijker ‘lelijke’ foto’s gedeeld. Degenen die dit mogen zien worden zorgvuldig gekozen. Van alle ondervraagden gebruikt maar 10% Snapchat. Dit zijn vooral tieners. Onder hen gebruikt 64% het social media kanaal. Maar ook millennials (20-35 jaar) beginnen het te gebruiken. Onder hen gebruikt 24% het.
- LinkedIn is het zakelijke netwerk. 40% van de millennials en 31% van generatie x (36-55 jaar) gebruikt het actief.
- Google+ wordt door 28% actief gebruikt. Dit zijn vooral 35-plussers.
- Twitter wordt actief gebruikt door 22% van de ondervraagden. [red: de functie van Twitter zit tegenwoordig vooral in nieuwsgaring en gebruik als second screen tijdens tv-programma’s, evenementen en sportwedstrijden].
Download het rapport van Ruigrok Netpanel:
What’s happening Online? Inzicht in jouw generatie – 2016