Sinds een paar maanden maak ik de rapportages voor een groot aantal opdrachtgevers. Terugkerend item hierin zijn verwijzingen naar tv-progamma’s: deze kijktips doen het bij veel opdrachtgevers erg goed op social media! Wat niet zo gek is, want op deze manier profileert je organisatie zich als expert op een specifiek thema.
Kijktips op social media geliefd
Bij verschillende opdrachtgevers zie ik dat kijktips op social media goed in de smaak vallen. Het gaat dan om actuele tv-series, talkshows en eenmalige themaprogramma’s. Berichten daarover krijgen veel likes en commentaren én worden ook nog eens veel gedeeld. Om een eerste stap te maken in het delen van relevante kijktips kun je bijvoorbeeld de onderwerpen van de dagelijkse talkshows in de gaten houden. Zij bespreken thema’s die maatschappelijk relevant zijn; door deze zelf ook te delen laat je zien dat je weet wat er leeft.
Tip: je hoeft niet meer zelf alle talkshows op de voet te volgen. Dat doen wij al voor jou: wij delen het op ons Twitterkanaal wanneer er aandacht is voor een maatschappelijk thema.
Een mooi voorbeeld is deze kijktip van Kansfonds op Instagram. Zoals je ziet, hebben wij vlogger Nienke van der Plas getagd. Dit is een van de ingrediënten voor het succes van deze post: zij heeft 577.000 volgers. Daarnaast valt het beeld meer op, omdat volgers een bekend gezicht op de foto kunnen zien.
Filmtips die aansluiten bij je doelgroep
Ook filmtips zijn vaak populair! Wel merk ik dat je hier heel goed je doelgroep moet kennen. Zo maakten we voor opdrachtgever Vrijzinnigen Nederland een bericht over de documentairereeks ‘The Story of God with Morgan Freeman.’ Op Facebook behoorde dit bericht tot de berichten met het minste bereik, maar op Instagram wachtte ons een verrassing: het bereik schoot de lucht in. Waarom deed dit bericht het zo goed op Instagram en niet op Facebook? Onze conclusie: de volgers van de Facebookpagina zijn voornamelijk vrouwen van 40+ die meer van lezen houden dan van tv-kijken: boekentips zijn daar altijd immens populair. Op Instagram zitten veelal jonge volgers die meer van series en films houden.
In deze post is de acteur Morgan Freeman gementioned én in een hashtag gezet: #morganfreeman. Tezamen met de hashtag #thestoryofgod trekt dit veel bezoekers die geen volgers zijn van Vrijzinnigen Nederland.
Voor relevante documentaires en speelfilms kun je het best een alert aanmaken. Dit doe je bijvoorbeeld via Google Alerts.
Tip: zelfs tips voor Netflix-films en -series kunnen goed werken!
Meetwitteren via second screen
Second screen, ‘tweede scherm’, is het gelijktijdig gebruik van online media zoals Twitter gedurende het tv-kijken. Als organisatie kun je momenten van een relevante tv-show delen, herhalen wat je ziet én koppelen aan jouw boodschap of eventueel de website van jouw organisatie.
Vooral bij talkshows als Zondag met Lubach en De Wereld Draait Door kan het enorm lonen om mee te twitteren. De hashtag #dwdd was een van de meest gebruikte hashtags binnen Nederland: vorige maand werd deze maar liefst 15.000 keer gebruikt. Ook hashtags van andere praatprogramma’s worden veel gebruikt. Door de hashtag van een (talk)show te gebruiken, bereik je ineens een hele nieuwe doelgroep. Namelijk niet alleen je eigen volgers, maar ook de kijkers van het programma. Op deze manier vergroot je dus jouw bereik.
Een voorbeeld van second screen bij het tv-programma Verborgen Verleden. Onze collega Sandra doet de social media voor een eigen project: Uw Stamboom Online. Heel sterk zijn hier de mentions van de omroepen en de quote van Alex Klaassen. Sandra: ‘Second Screen van Verborgen Verleden doet het mega goed op Twitter! Dan behaal ik scores die ver boven het normale aantal weergaven komen. Zelfs bij redelijk onbekende BN’ers!’
Terugkijktips ook sterk
Wat ook goed werkt, zijn terugkijktips. Mijn tip is om het bericht veel emotionele inhoud te geven. Zeg niet alleen ‘dit programma was op tv, je kunt terugkijken,’ maar benoem het meest treffende moment uit het programma. Vraag jezelf af: wat raakte mij? Inspiratie kun je ook halen uit de populairste tweets die Twitter toont met de hashtag van het programma.
Deze terugkijktip had in februari het hoogste bereik op àlle kanalen van Alzheimer Nederland. Als meest indrukwekkende moment is gekozen voor de mooie manier hoe persoonlijke wensen van bewoners verwoord werden. Op LinkedIn bereikte de post maar liefst 42.000 mensen, terwijl Alzheimer Nederland maar 10.000 volgers heeft.
Tips uit de praktijk voor kijktips op social media
Wees relevant, verwijs naar tv-programma’s op je social mediakanalen. Maar doe dit wel op een natuurlijke en aantrekkelijke manier. Een aantal tips uit de praktijk:
- Mention betrokken bn’ers en de omroep die het programma uitzendt, vooral als ze veel volgers hebben op social media.
- Gebruik een foto of screenshot bij je bericht uit het programma. Vaak hebben programma’s persfoto’s die je kunt gebruiken. Deze vind je door te zoeken op ‘persbericht’ en de naam van het tv-programma. Is er geen persfoto? Gebruik dan een linkpreview naar de webpagina waar meer informatie staat. Gebruik je screenshots tijdens second screen? Mention dan ook zeker de omroep waar de rechten van het programma liggen.
- Leg de link naar je eigen organisatie. Zo kun je vertellen waarom jij je inzet voor deze doelgroep of iets uit het programma halen dat past bij de boodschap van jouw organisatie. Of misschien gaat de film of serie over een thema waar jij je voor inzet.
- Gebruik op Twitter en Instagram de hashtag van het programma. Niet zeker welke de juiste is? Spiek eens bij de omroep of de film/serie zelf: welke hashtag gebruiken zij zelf?